af Amalie Strange
14547

Broken heart syndrome, kærestesorger med følger

Broken heart
Nogle mennesker burer sig inde i flere uger med alle gardiner trukket for, kun iført nattøj og en balje is på sofaen. Andre arbejder i døgndrift eller lader som om, det aldrig er sket. Alle der engang er blevet forladt ved, hvor svært det kan være. I helt ekstreme tilfælde kan denne intense sorg påvirke hjertet. Japanske læger var de første til at undersøgt fænomenet og kalder det” Takotsubo”, også kendt som ”The Broken Heart Syndrome”.

Broken heart syndrome – Takotsubo

Udtrykket “Takotsubo” også kaldt "Broken Heart Syndrome" blev introduceret i 1991 af de japanske forskere Keigo Dote og Hikaru Sato. Formen på hjertet, mens det er påvirket af Broken Heart Syndrome, minder om en fælde til at fange blæksprutter med. Det japanske og mere videnskabelige term er altså opkaldt efter en blækspruttefanger. Men sygdommen har også et andet navn, som henviser til de faktorer, der udløser sygdommen, nemlig ”Stress Kardiomyopati”.

 

Et emotionelt traume

Stress Kardiomyopati minder om et slemt hjerteanfald og udløses af et ekstremt og pludseligt emotionelt traume. Sygdommen viser sig med symptomer, som minder meget om et hjerteanfald: smerter og trykken for brystet, åndenød og en følelse af forestående undergang. Det mærkværdige, men også forunderlige ved syndromet er, at næsten alle kommer over anfaldet uden permanente skader1.

Tre tips til et knust hjerte

Ikke alle kærestesorger behøver dog være lige så slemme som et hjerteanfald. Men selvom hjertet ikke fejler noget medicinsk, kan et brud stadig føles meget slemt. Psykolog Dr. Wiebke Neberich har tre værdigfulde tips til dig:

 

1) Tag dig god tid

Mange mennesker har brug for at gennemgå en sorgproces, når de går fra deres partner. Det kan tage tid at bearbejde et brud, og det er ofte nødvendigt at gå igennem denne proces, før man igen er klar til at starte på en frisk.  

 

2) Bed dine venner om støtte og snak med dem om dine følelser

Gode venner vil gerne lytte til dig og tilbyde trøst. Du kan få luft for dine bekymringer og genopbygge din selvtillid.

 

3) Vær aktiv

Ret din opmærksomhed mod en forsømt hobby eller kast dig ud i noget du aldrig har prøvet før. At fokusere på en aktivitet vil give dig en pause fra dine tanker om bruddet. Dette kan også være nødvendigt for at komme sig over en kærestesorg.

 

 

Måske kan disse råd hjælpe dig, hvis du og din partner er gået fra hinanden. Har du flere gode råd til helbredelsen af et knust hjerte?