Hvem er til sex og hvem er for evigt?

Ny undersøgelse: Mænd om kvinders hårfarve

April 2013 – Selvom vi måske ikke vil indrømme det, skuer vi ofte hunden på hårene. Hvilke associationer kvinders hårpragt mere præcist udløser hos mænd, har online datingsiden PartnerMedNiveau nu undersøgt. Resultatet: Blondinen er den foretrukne date, mens brunetten har potentiale som ”den eneste ene”. Sorthårede opfattes som succesfulde og gode i sengen, mens rødhårede kun topper som en hed affære.

De 137 singlemænd fik kun nævnt de forskellige hårfarver, og havde alligevel helt tydelige kvindetyper i tankerne. Deltagerne vurderede egenskaber som attraktivitet, seksuelle evner og trofasthed udelukkende ud fra hårfarven – og der tegnede sig et klart billede.

Blondinen: Date-favoritten
Det mentale billede af den lyshårede kvinde er det stærkest udprægede med enten top- eller bundkarakterer i næsten alle kategorier. Hun opfattes som en sød, attraktiv, sjov og sexet kvinde. Dog har hun ry for at være let på tråden, og så er hun hverken særlig klog eller succesfuld.
Ikonerne Marylin Monroe og Madonna har ikke levet forgæves.

Brunetten: Den gode pige
Brunetten opfattes som både intelligent, trofast og som en god veninde, der lytter til sorger og problemer. Selvom hun lander på en absolut sidsteplads for hendes evner i sengen, er det stadig hende, mændene ville dele resten af livet med.
Som inkarnationen af Prinsesse Mary eller Hertuginde Catherine.

Rødtoppen: Den midlertidige affære
Mændene har ikke positive associationer med den rødhårede kvinde, der indtager sidstepladsen i kategorier som attraktivitet og humor. Hun er hverken typen, man går på date eller bliver gift med, men nærmere hende, der lokker til en midlertidig affære.
Geri Halliwell og Sarah ”Fergie” Ferguson burde have det svært på datingmarkedet.

Den sorthårede: Den utilnærmelige
Sorthårede kvinder er berømt og berygtede som succesfulde, selvstændige individer. I sengen gælder de som ægte vildkatte, men har mændene behov for en god veninde og forståelse, er det ikke en sorthåret kvinde, de går til.
Ægte femme fatales som Lucy Liu og Demi Moore.

”Generelt må vi fastslå, at en del af de kendte stereotyper bliver bekræftet, og at hårfarven spiller en stor rolle for, hvordan vi opfattes” forklarer PartnerMedNiveaus forholdsekspert Lisa Voigt. ”Men som kvinde har man også mulighed for bevidst at lege med fordommene. Enten med en hårfarvning eller bare ved at afprøve en paryk for en aften.”

Undersøgelsens resultater i tal:

Blondine Brunette Rødhåret Sorthåret
Ville du gå på date med hende? 97,0 93,0 82,4 92,8
Hun kunne være…
… mit livs kærlighed 54,1 57,0 36,3 49,2
… en midlertidig affære 24,8 17,2 34,7 30,6
… en god veninde, der altid lytter 17,7 21,9 21,0 16,1
Usympatisk 2,3 3,9 8,1 4,0
Attraktiv 82,1 76,8 56,9 75,5
Intelligent 53,5 79,1 61,3 72,2
Tro/loyal 49,1 71,8 56,6 57,0
God i sengen 69,0 60,0 67,6 69,7
Succesfuld 54,4 61,5 55,1 63,2
Humoristisk 61,1 58,2 55,1 58,3
Sexet 87,0 65,5 62,0 75,0

Stikprøve: 137 danske singlemænd hos PartnerMedNiveau. Gennemsnitsalder: 44 år. Tallene er angivet i procent.

Har du spørgsmål? Send os en e-mail på [email protected]

Om forfatteren: PartnerMedNiveaus redaktion

PartnerMedNiveaus redaktion består af en gruppe engagerede skribenter, der rådgiver vores brugere om kærlighed, parforhold og singleliv.

Läs mer artiklar skrivna av PartnerMedNiveaus redaktion